Feestje te vieren?

Heb je binnenkort een verjaardag, bruiloft of huwelijksjubileum te vieren? En heb je inspiratie nodig om er een topfeest van te maken? Of ben je ceremoniemeester en op zoek naar leuke ideeën? 

Hier vind je mijn top-1o feesttips voor het organiseren van een bijzonder feest of bruiloft.

 

Top-10 feestideeën

 

Tip 1: Stuur op tijd een persoonlijke uitnodiging

Plan een datum voor je feest en check met gasten die je echt niet wil missen of ze erbij kunnen zijn, stuur zo nodig nog een 'save the date!' berichtje. Zorg dat je minstens 6 weken voor het feest je uitnodiging verstuurt aan alle gasten. Als je een ceremoniemeester hebt, stem dan af of er nog aanvullende informatie bij de uitnodiging moet worden meegestuurd. In plaats van een kaart kun je ook een webpagina aanmaken waar je een leuke aankondiging op doet en waarvan je de link aan alle gasten stuurt.   

 

Tip 2: Kies voor een themafeest

Maak eens een bijzonder feest door er een thema aan te hangen, bijvoorbeeld een Spaans feest, een jaren '70 feest, een Western feest, Duits bierfeest, etc.. Vraag je gasten gepaste kleding aan te trekken, stem de aankleding van je locatie en de muziek af op het gekozen thema. 

 

Tip 3: Origineel gastenboek

Het is voor het feestpaar altijd leuk om na een feest of bruiloft nog eens terug te denken aan de gasten die op het feest waren. Alleen een boek met handtekeningen is wel wat saai. Er zijn genoeg ideeën om er wat bijzonders van je 'gastenboek' te maken. Kijk hier voor de top-1o tips voor een leuk en origineel gastenboek.  

 

Tip 4: Speech en toast

Het is leuk om het feest te openen met een toast met daarbij een korte speech. Vraag iemand die dicht bij het feestpaar staat om een speech te houden. Een goede speech duurt maximaal 5 minuten, begint met een verrassing of beeldspraak, bevat humor en heeft ook diepgang. Breng na de speech een gezamenlijke toast uit op het feestpaar. Een glas champagne of prosecco maakt het moment natuurlijk extra feestelijk!

 

Tip 5:  Persoonlijk kado

Zorg voor een gezamenlijk persoonlijk kado voor het feestpaar of feestvarken, maak bijvoorbeeld gezamenlijk een tijdschrift of een verjaardagskalender. Kijk hier voor de top-10 van leuke persoonlijke kado's.   

 

Tip 6:  Muziek

Zorg voor mooie achtergrond muziek, maar nog beter: vraag of er mensen zijn die tussendoor een muzikaal intermezzo willen verzorgen. Ook is het feestelijk om met elkaar een persoonlijk lied te zingen voor het feestpaar. Maak daarbij een kring waarbij het feestpaar of feestvarken in het midden staat. Kijk hier naar de tips voor een leuk feestlied.  

 

Tip 7:  Doe een spel of quiz 

Met een persoonlijk spel of een leuke quiz zet je het feestpaar of bruidspaar in het zonnetje en kun je alle gasten bij het feest betrekken. Een leuk intermezzo tijdens een feestavond. Alle leuke ideeen voor een spel of quiz vind je hier.

 

Tip 8:  Foto herinneringen 

Laat tijdens rustige momenten of in een hoekje van de zaal een foto's uit het verleden van het feestpaar of bruidspaar zien. Of hang een leuke foto collage of slingers met foto's op in de feestzaal. 

 

Tip 9:  Laat je feest mooi vastleggen

Vraag iemand om tijdens het feest foto's of video's te maken en leuke momenten vast te leggen. Vergeet niet om meteen een paar mooie familiefoto's te maken. Het is het meest handig om dit voor het feest te doen, zodat iedereen er nog tip top uit ziet! En foto's zijn heel leuk om terug te kijken, maar met een video voel je nog veel meer de sfeer van het moment. Als je niet een speciale videograaf in wilt inhuren, kun je ook een paar mensen vragen om op bijzondere momenten wat korte beelden te maken met hun eigen telefoon. Zo verdeel je de lasten, maar heb je wel wat beeld van leuke momenten. Let erop: wel vragen om horizontaal te filmen, zodat je het later makkelijk achter elkaar kunt zetten en alles op dezelfde manier gefilmd is. 

 

Tip 10: Geef een leuk bedankje mee

Het zal zeker gewaardeerd worden als je nog een leuk aandenken hebt voor je gasten dat ze mee kunnen nemen, bijv een (foto)kaartje met een chocolaatje (Merci),